اروپا منطقه ای بکر و هیجان انگیز برای دوچرخه سواران است ولی اگر به قوانین دوچرخه سواری در کشورهای آن آشنا نباشید با محدودیت و جریمه های مختلفی رو به رو خواهید شد و حتی ممکن است دوچرخه شما توقیف شود. کلیات این قوانین یکسان است ولی در برخی موارد تفاوت هایی بسته به فرهنگ و منطقه جغرافیایی آن کشور وجود دارد.
در سال ۱۹۶۸ میلادی “کنوانسیون وین درباره ترافیک راهها”، پیمانی بینالمللی که توسط ۷۳ کشور تصویب شده و برخی از مقررات استاندارد راهنمایی و رانندگی را در بین کشورهای امضا کننده ایجاد کرده است، دوچرخه را به عنوان یک وسیله نقلیه تعریف کرد و بر حق دوچرخهسواران برای استفاده از جادهها در این کشورها تاکید کرد.
اکنون بر مهمترین و جالب ترین قوانین دوچرخه سواری در کشورهای مختلف اروپایی نگاهی می اندازیم:
ایتالیا:
دوچرخه سواران باید در یک لاین حرکت کنند، افراد کمتر از 10 سال میبایست در سمت راست یکی از دوچرخه سواران مسیر را رکاب بزند.
دوچرخه سوار مجاز به رها کردن فرمان تحت هیچ شرایطی نمیباشد.
در هنگام شب، علاوه بر روشن کردن چراغ عقب (قرمز) و چراغ جلو (سفید)، دوچرخه سوار باید کاور شبرنگ نیز پوشیده باشد.
فرانسه:
نام این کشور بدون شک همه رکاب زنان را به یاد “تور دو فرانس” (سخت ترین تورنومنت ورزش جهان) می اندازد.
در این کشور اگر افراد زیر 12 سال از کلاه ایمنی دوچرخه سواری استفاده نکنند، 90 یورو برای والدینشان جریمه در پی خواهد داشت.
بیش از دو رکاب زن نباید کنار هم حرکت کنند و در مسیرهای باریک میبایست بصورت خطی حرکت کنند.
اگر بیش از 10 دوچرخه سوار همزمان رکاب بزنند، باید به دو گروه تقسیم شوند.
هنگام دوچرخه سواری استفاده از هدفون ممنوع است.
در فرانسه نیز میبایست دوچرخه سواران از جلیقه شبرنگ هنگام دوچرخه سواری در شب استفاده کنند و حتما چراغ عقب و جلو دوچرخه را روشن کنند.
کودکان زیر 8 سال میتوانند در پیاده رو ها دوچرخه سواری کنند.
بلژیک:
گروه های دوچرخه سواری بیش 15 نفره و بیشتر در این کشور ملزم به تردد در خطوط ویژه دوچرخه سوار نیستند.
حداکثر سرعت مجاز برای دوچرخه سواران 30 کیلومتر میباشد و در خصوص دوچرخه های برقی نظارت جدی تری در این کشور اعمال میگردد.
دوچرخه سواران باید حداقل 1 متر از سایر وسایل نقلیه فاصله داشته باشند.
اگر دوچرخه سوار فرمان را رها کند یا در هنگام رکاب زدن با تلفن همراه خود کار کند توسط ماموران جریمه خواهد شد.
دوچرخه سوار میبایست پدال های دوچرخه را نیز به شبرنگ مجهز نماید.
آلمان:
مقرراتی ترین کشور اروپا در خصوص تمام جزئیات نیز قوانینی تصویب و اجرا کرده است.
مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری در آلمان یا با سنگفرش جدا شده اند و یا با نشانه های خاص که در هر صورت باید در هنگام رکاب زدن از این مسیرها استفاده کنید، اگر در مسیری که قصد دارید رکاب بزنید این مسیرهای ویژه طراحی نشده بود مشکلی وجود ندارد.
در برخی از خیابان های یک طرفه، دوچرخه سواران میتوانند با رعایت موارد ایمنی در مسیر مخالف بروند و همچنین در برخی از خیابان های باریک، اولویت عبور، با دوچرخه سوار است.
عبور از چراغ قرمز، استفاده از تلفن همراه و هدفون هنگام دوچرخه سواری ممنوع است.
نصب و استفاده از چراغ های چشمک زن بر روی دوچرخه ممنوع است.
کودکان تا ده سالگی فقط در پیاده رو دوچرخه سواری می کنند و آمدن به خیابان و مسیرهای بین شهری حتی به همراه والدین ممنوع است.
اسپانیا:
این کشور خوش آب و هوا که در جنوب غربی اروپا واقع شده، قوانین جالبی برای دوچرخه سواران در نظر گرفته است.
بعنوان مثال دوچرخه سواران بالای 16 سال در ایام گرم سال هنگام رکاب زدن در مسیرهای سربالایی ملزم به استفاده از کلاه ایمنی نمی باشند !!!!!
یا نمونه ای دیگر اینکه، اگر هنگام تاریکی هوا در حال رکاب زدن باشید و چراغ های عقب و جلو دوچرخه خاموش باشد، جریمه سنگینی برایتان خواهد داشت.
همچنین ماموران این اجازه را دارند درصورت نیاز بوق و ترمزهای دوچرخه شما را بررسی نمایند.
ژاپن:
یکی از پیشرفته ترین کشورهای آسیا، با مشاهده تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ کشور به فکر راه حل هایی برای حل این معضل که مشکلات فراوانی همچون آلودگی هوا، آلودگی صوتی و… را به دنبال دارد افتاد.
با ورود دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل پاک و سریع، قانون گذاران ژاپنی با دیدن استقبال گسترده مردم از دوچرخه سواری شهری به فکر تنظیم مقرراتی جهت حفظ امنیت این افراد و همچنین کنترل این وسیله نقلیه در خیابان های کشور افتادند.
قطر:
از کشورهای کوچک و ثروتمند منطقه خاورمیانه که مردم آن با توجه به سطح رفاه و وضعیت مشاغل، رغبت چندانی به استفاده از آن ندارند. هرچند به تازگی سیستم دوچرخه های اشتراکی این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
با این حال مقامات قطری با تدوین قوانین، پیش زمینه ای برای توسعه دوچرخه سواری در ایم کشور تدارک دیده اند.
سنگاپور:
قطب فناوری آسیا در استفاده از دوچرخه نیز از پیشگامان در این قاره میباشد.
شهروندان این کشور بخش قابل توجهی از سفرهای روزانه خود را با دوچرخه انجام میدهند. همچنین فوران دوچرخه های اشتراکی در کشور همسایه(چین) موجب سرایت تب استفاده از آن به بخش های مختلف سنگاپور شده است.
مروری بر نمونه هایی از قوانین دوچرخه سواری در این کشور:
امارات:
کشوری ثروتمند با جمعیت و وسعتی اندک که شرایط مشابهی با کشور همسایه قطر دارد.
ایران:
کشور با بیش از 80 میلیون جمعیت، با مشکلات عمده شهری، فاقد خطوط ویژه دوچرخه متمرکز، همچنان چشم انتظار اختصاص خطوط ویژه در خیابان های کلان شهرها برای تردد دوچرخه سواران است.
اگر مسئولین شهری (به ویژه در پایتخت) عزمی جدی برای کاهش معظل آلودگی هوا، ترافیک و سلامت شهروندان داشته باشند، به سرعت نسبت به ایجاد خطوط ویژه دوچرخه در بخش های پر تردد شهر اقدام نموده و مطابق قانون یارانه های مربوط به گسترش حمل و نقل پاک را در اختیار شهروندان قرار خواهند داد.
نمونه ای از قوانین رایج دوچرخه سواری در ایران:
آمریکا:
با توجه به گستردگی این کشور و قانون گذاری ایالتی در بخش هایث مختلف، به صورت تفکیک شده به بررسی قوانین دوچرخه سواری در برخی ایالت ها میپدازیم
کالیفرنیا:
تگزاس:
فلوریدا:
میشیگان:
واشنگتن:
سلام
چرا برنامه مقدار مسافتی که متقاضی با دوچرخه دارد نشان نمیدهد
سلام
چرا برنامه مقدار مسافتی که متقاضی با دوچرخه دارد نشان نمیدهد
سلام
به نظر من بهترین ناحیه برای حرکت دوچرخه سمت چپ خیابان هست به این علت که سمت راست محل پارک خودروها و موتور هست و بیرون آمدن هر وسیلهای از پارک یا از کوچهها برای دوچرخه سوار میتواند حادثه ایجاد کند و همچنین باز کردن در خودروها برای پیاده شدن خود خطر دیگری برای دوچرخه سوار هست
سلام
به نظر من بهترین ناحیه برای حرکت دوچرخه سمت چپ خیابان هست به این علت که سمت راست محل پارک خودروها و موتور هست و بیرون آمدن هر وسیلهای از پارک یا از کوچهها برای دوچرخه سوار میتواند حادثه ایجاد کند و همچنین باز کردن در خودروها برای پیاده شدن خود خطر دیگری برای دوچرخه سوار هست
05 / 11 / 1400
سلام اینجانب محمد رضا نصری امروز پیشنهاد موثری در راستای ارتقا بکارگیری دوچرخه های بیدود به شرح زیر تلفنی به کارشناس شرکت شما ارایه نمودم:
اینجانب از محل کار ثابت خود ( لوکیشن ثابت ) در طول هفته جاری قصد یک سفربه آدرس دیگری دارم . یک پنجره به این سایت افزوده گردد جهت درخواست دوچرخه ، با دادن لوکیشنم منتظر میمانم که چند( date و time ) از طرف شرکت به من برای آوردن یک دوچرخه و تحویل ان پیشنهاد گردد. بنده با تیک زدن یکی از پیشنهادات ان را ok کرده و طبق این ” قرار” یک دوچرخه در موعد مقرر برای اینجانب توسط وانت اورده میشود . اما کدام وانت ؟ همان خودرویی که وظیفه جمع آوری بیدود های رها شده را دارد .
وظیفه نرم افزار جدید این است که با توجه به 1- تقاضاهای فوق 2- لوکیشن بیدود های رها شده 3- آدرس ایستگاههای بیدود 4- تعداد وانت ها و پارامترهای دیگر کوتاهترین مسیر را برای تحویل دوچرخه ها شناسایی و مسیر یابی کند .
با تشکر
05 / 11 / 1400
سلام اینجانب محمد رضا نصری امروز پیشنهاد موثری در راستای ارتقا بکارگیری دوچرخه های بیدود به شرح زیر تلفنی به کارشناس شرکت شما ارایه نمودم:
اینجانب از محل کار ثابت خود ( لوکیشن ثابت ) در طول هفته جاری قصد یک سفربه آدرس دیگری دارم . یک پنجره به این سایت افزوده گردد جهت درخواست دوچرخه ، با دادن لوکیشنم منتظر میمانم که چند( date و time ) از طرف شرکت به من برای آوردن یک دوچرخه و تحویل ان پیشنهاد گردد. بنده با تیک زدن یکی از پیشنهادات ان را ok کرده و طبق این ” قرار” یک دوچرخه در موعد مقرر برای اینجانب توسط وانت اورده میشود . اما کدام وانت ؟ همان خودرویی که وظیفه جمع آوری بیدود های رها شده را دارد .
وظیفه نرم افزار جدید این است که با توجه به 1- تقاضاهای فوق 2- لوکیشن بیدود های رها شده 3- آدرس ایستگاههای بیدود 4- تعداد وانت ها و پارامترهای دیگر کوتاهترین مسیر را برای تحویل دوچرخه ها شناسایی و مسیر یابی کند .
با تشکر