از هلند تا ایران چقدر فاصله است؟


با گسترش زیرساخت‌های شهری و امکانات پیشرفته در بسيارى از شهرهاى جهان، “دوچرخه‌سواری” به شیوه‌ای مدرن برای حمل و نقل روزمره تبدیل شده‌است.
از نظر بسیاری از کارشناسان دوچرخه کارآمدترین، عملی‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای کاهش آلودگی هوا و بهبود سیستم حمل و نقل عمومی است .
برای بررسی بیشتر و الگوبرداری از شهرهای پیشگام دنیا، شهرهایی را که برای فرهنگ‌سازی دوچرخه‌‌سواری و بهبود زیرساخت‌های شهری برنامه‌ریزی بلندمدت داشته‌اند را شناسایی کردیم.

هلندی‌ها بیش از یک قرن است که دوچرخه سواری می‌کنند و برای این منظور تمام زیرساخت‌های شهری و جاده‌ای خود را ارتقا داده‌اند تا کشورخود را به عنوان کشور دوچرخه‌ها به ثبت برسانند. شرایط جغرافیایی هلند و مسطح بودن شهرهای این کشور نیز تسهیل کننده دوچرخه‌سواری در کشور هلند است.

 

درصد دوچرخه‌سواران در هر شهر، شاخص مناسبی برای بررسی وضعیت کلی دوچرخه‌سواری است، اما عوامل زیادی بر این شاخص تاثیرگذار ‌اند؛ مانند ایمنی دوچرخه‌سوار، جرائم مربوط به دوچرخه، زیرساخت‌های شهری و شرایط آب و هوایی منطقه.
در کنار این عوامل، سیاست‌ها و برنامه‌های تشویقی و حمایتی در بسیاری از شهرهای موفق جهان، دوچرخه‌ را به عضو ثابتى از زندگی شهروندان تبدیل کرده‌است.
سیستم دوچرخه‌های اشتراکی یکی از موفق‌ترین برنامه‌‌هایی است که به سرعت در بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران رواج یافته‌است.
شهرهای تهران و شیراز برای قرار گرفتن در کنار موفق ترین شهرهای جهان راه بسیار طولانی را در پیش دارند که علاوه بر توجه مضاعف مسئولان به این حوزه , همکاری و همراهی شهروندان عزیز را نیز میطلبد.

آموزش

آموختنآموزش هامقاله

2 دیدگاه

پاسخ دادن به محمدرضا گل وردی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *